Drewno leży w naszej naturze
-Promocją drewna muszą się zajmować sami producenci. Wszelkie organizacje pozarządowe powinny jedynie ich w tym wspierać i koordynować działania, by osiągnąć efekt synergii – mówi dr Małgorzata Wnorowska z firmy Forestor Communication w przededniu konferencji “The Green Life of Wood”, która odbędzie się 15 października w Genewie.
– Europejska Komisja Gospodarcza (UNECE) oraz Organizacja Narodów Zjednoczonych do spraw Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) organizują w październiku konferencję poruszającą kwestię promocji drewna. Szykuje się jakaś większa akcja czy pula pieniędzy do rozdania?
Małgorzata Wnorowska: Na razie wygląda to tylko na dyskusję w gronie ekspertów. Ale ranga wydarzenia, poziom merytoryczny tej dyskusji i aktualność tematu mogą spowodować, że dyskusja przerodzi się większą akcję i spowoduje, że znajdą się również środki na promocję drewna w Europe.
– Co jest dziś najważniejszym elementem promocji drewna?
Małgorzata Wnorowska: Wciąż szukamy tego elementu, który pozwoli nam pozycjonować drewno wyżej od innych surowców. Podczas genewskiej konferencji będzie mowa przede wszystkim o metodzie LCA – cyklu życia produktu, która ma pokazać że drewno “żyje” niezwykle długo, przybiera kolejne wcielenia, jego cykl nie kończy się na wysypisku śmieci, może być poddawane wielokrotnemu recyklingowi a do tego stanowi surowiec partnerski do tworzenia kompozytów ze śmieciami, z którymi sobie przemysł przetwórczy nie daje rady tj. kolorowe gazety czy odpad z PCV.
– Czy dzięki wykorzystaniu metody LCA łatwiej będzie sprzedać wyroby z drewna?
Małgorzata Wnorowska: Jeśli uda się wykonać rzetelne badania LCA, których konkurencja np. branży stalowej czy tworzyw sztucznych nie będzie podważać, to może być to ważny element strategii marketingowej wobec grup osób, które w decyzjach zakupowych kierują się np. kwestiami ekologii. Trzeba pamiętać jednak, że to na razie wciąż niszowy target, choć intensywnie rosnący choćby dzięki edukacji szkolnej a nawet przedszkolnej.
– W Niemczech czy Szwecji istnieją specjalne agencje zajmujące się promocją drewna, działające na podstawie składek producentów. Jak ocenia Pani tego typu działania?
Małgorzata Wnorowska: Na pewno są to inicjatywy godne pochwały, ale moim zdaniem pełniące raczej funkcję integracyjną branży niż efektywnie promujące drewno. Problemem są zazwyczaj pieniądze: wysokość składek, zgodność co do sposobu ich wydawania. Ostatecznie powstają jakieś broszury, informatory, które rozchodzą się wśród samych członków. Promocja drewna natomiast polega na dotarciu z informacją do konsumentów, ich edukacji, zmianie sposobu myślenia.
– Czy w Polsce możliwa jest promocja drewna w skali makro, taka która obejmie cały sektor leśno-drzewny bez kłótni o pieniądze?
Małgorzata Wnorowska: Promocją drewna muszą się zajmować sami producenci, wszelkie organizacje pozarządowe powinny jedynie ich w tym wspierać i koordynować działania, by osiągnąć efekt synergii. Już po powrocie z Genewy w grudniu Forestor Communication zorganizuje kongres w Warszawie pt. “Drewno jest w naszej naturze”. I nie będzie to tylko dyskusja, ale bardzo konkretne szkolenie dla pracowników działu marketingu firm sektora leśno-drzewnego. Wykładowcami tego szkolenia będą specjaliści-praktycy, którzy pokażą przykłady konkretnych działań, które można zastosować w swoich firmach, by lepiej pozycjonować produkty z drewna na rynku, by o ich zakupie nie decydowała jedynie cena. Na pewno powiemy też o metodzie LCA, pokażemy case-study zagranicznych producentów, zdradzimy też kilka autorskich pomysłów na nowoczesny marketing.
A gdzie jest tu promocja w skali makro?
Jeśli na szkoleniu spotka się sztab ludzi z sektora leśno drzewnego, specjalistów od marketingu, którzy już mają pewną wiedzę z zakresu promocji i chcą ją wzbogacać, to w dalszym kroku wspólnie opracujemy projekt promocji drewna i będziemy realizować go każdy w swojej firmie ze wsparciem merytorycznym koordynatora w postaci Forestor Communication. Jestem przekonana, że takie rozwiązanie pozwoli uniknąć powoływania zbędnych agencji, budżetów, mnożenia administracji i infrastruktury. Efekt synergii przełoży się natomiast na rzeczywisty wzrost sprzedaży wyrobów z drewna.
Forestor Communication to pierwsza w Europie agencja specjalizująca się w komunikacji marketingowej sektora leśno-drzewnego. Znajomość problemów branży, specyfiki rynku i produktów, podmiotów i instytucji otoczenia biznesu pozwala skuteczniej wdrażać najlepsze rozwiązania z zakresu komunikacji, zwiększając jednocześnie pozycję rynkową i rozpoznawalność marki klientów. Więcej informacji: www.forestor.pl